lördag 21 februari 2009

FOCCACIA


Foccacia ligger helt klart på min topp tre-lista över goda bröd. Därför stod det klart i veckan att jag nu i helgen skulle kunna hinna med att baka en omgång, vilket jag tog tag i idag. Slutresultatet blev supergott! Kunde kanske sparat in något på saltet, men tack och lov gillar jag salt så jag överlevde! Receptet (som jag fann hos ICA) hittar ni nedan. Det är av enklaste slag, vilket passar mig utmärkt - varför krångla till något som redan från början är toppenbra?!


Focaccia med rosmarin

Ingredienser
25 g jäst
2 1/2 dl vatten
6-7 dl vetemjöl (ca 400 g)
1/2 tsk salt
1/2 dl olivolja
1 msk havssalt (1/2 hade räckt)
2 kvistar rosmarin

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel
Gör så här
1. Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervarmt, 37°C. Häll lite av vattnet över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av vattnet.
2. Tillsätt mjöl och salt. Bearbeta till en slät deg och låt jäsa övertäckt i 30 minuter.
3. Smörj en form (ca 20x30 cm) med hälften av oljan. Häll degen i formen och tryck ut degen till en jämntjock platta med oljad hand.
4. Låt degen jäsa ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 225°C när 15 min gått.
5. Gör ca 10 hål i kakan med fingertopparna och fördela rosmarin (eller den smaksättning ni önskar) över brödet.
6. Ringla över resten av olivoljan och strö över salt.
7. Grädda brödet ca 25-30 minuter. Skär brödet strax före servering.

Inga kommentarer: