onsdag 4 mars 2009

Lätt lantbröd


Nu har jag varit i bakartagen igen - en måndagkväll dessutom! Vet inte vad det var som flög i mig, men när jag cyklade hem från jobbet var jag fast besluten att shoppa jäst och nåt grövre mjöl för att kunna svänga ihop en deg därhemma. Sagt och gjort, det blev lätt lantbröd som stod på menyn. I receptet stod det inget om att dela på degen, men med tanke på hur stor limpan blev efter andra jäsningen så hade man lugnt kunnat göra det! I övrigt var det superenkelt att sno ihop degen, även för hand, och resultatet blev riktigt mumsigt!

Lätt lantbröd

Ingredienser:
5 dl vatten
25 g jäst
1 msk salt
11 dl vetemjöl, gärna specialvetemjöl (jag bytte ut 1/3 mot grahamsmjöl)

Gör så här:
1. Värm vattnet till ca 37°C, rör ut jästen och salt i vattnet. Blanda i mjöl. Arbeta ihop en smidig, lite kladdig deg.
2. Låt jäsa under handduk i ca 45 min.
3. Forma till en limpa och lägg på en smord bakplåt.
4. Låt jäsa under handduk i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 200°C. Grädda limpan i ca 35 minuter, plus eventuellt 5 minuter på max värme, för att få en knaprig skorpa.
5.Låt svalna på galler och skär upp i grova skivor.

RECEPT: ICA

2 kommentarer:

Anonym sa...

ICA is da shit! Älska ICA! (nej, jag är inte alls partisk...)

Sofhie sa...

Hahaha! Trodde du skulle berömma mitt bröd också. ;) Fast eftersom du hyllar ICA så vet du ju säkert redan att det smakar bra. ;)